Verkkojätti Amazon aikoo vähentää kumppanuusohjelmansa palkkioita rajulla kädellä. Asia tuli esiin julkisuuteen vuotaneen sähköpostin myötä, joka on tarkoitus lähteä affiliaateille piakkoin. Palkkiorakenteen muutosten on määrä astua voimaan jo 21.4. eli viikon päästä.
Leikkaukset ovat radikaaleja:
Tuoteryhmä | Vanha palkkio | Uusi palkkio |
Huonekalut, kodintarvikkeet, remontointi, lemmikit, puutarha | 8,00% | 3,00% |
Kauneus, soittimet, kuulokkeet, teollisuuden ja liiketoiminnan tarvikkeet | 6,00% | 3,00% |
Retkeily ja ulkoilu, työkalut | 5,50% | 3,00% |
Elintarvikkeet | 5,00% | 1,00% |
Urheiluvälineet | 4,50% | 3,00% |
Vauvanhoito | 4,50% | 3,00% |
Terveys- ja hyvinvointituotteet | 4,50% | 1,00% |
Amazon fresh (tuore-elintarvikkeet) | 3,00% | 1,00% |
Joissain tuoteryhmissä kumppaneille maksettavat palkkiot putoavat jopa 80%. Esimerkiksi 100 dollarin elintarvikeostot toivat ennen affiliaatille 5 dollarin palkkion, jatkossa summa on vaivaiset 1$. Leikkaus ei liity (yksinomaan) meneillään olevaan pandemiaan ja sen tuomiin haasteisiin, vaan uusi palkkiorakenteen muutos on suunnitelmien mukaan pysyvä.
Suomessa Amazonin merkitys kumppanuusmarkkinoissa on vielä pieni, mutta etenkin Yhdysvalloissa se on monissa tuoteryhmissä julkaisijoiden merkittävin tulonlähde.
Tämä on ollut verrattain helposti saavutettavaa, usein varsin passiivista kassavirtaa monelle yksityiselle blogin/sivuston ylläpitäjälle, mutta myös isommille mediayhtiöille. Suuriakin online-julkaisuja on rakennettu yksinomaan Amazon-kumppanuusohjelman varaan.
Amazonia, jonka omistaja Jeff Bezos on maailman kolmanneksi rikkain ihminen, on tässä syytetty ahneudesta ja vastuuttomuudesta. Syvän taantuman muutenkin uhatessa taloutta, monen pienen julkaisijan tulovirta kuihtuu kokonaan nyt kasaan.
Nettiin ilmestyikin tänään vetoomus muutosten perumiseksi, ja muun muassa kumppanuusmarkkinoinnin konsultti/alan vaikuttaja Matt Diggity kehoitti sen allekirjoittamaan.

Toiset ovat nähneet tässä opetuksen julkaisijoille: ei tule liiaksi sitoutua yhteen mainostajaan. Varsinkin kun kyse on teknologiajättiläisestä, joka ei päätöksistään juuri neuvottele. Epäreiluista ehdoista ja mielivaltaisuudesta on Amazonia syytetty ennenkin.
Moni affiliate-markkinoija onkin jo protestoinut äänekkäästi ja ryhtynyt katsomaan muita mainostajia. Monessa nichessä vaihtoehdot ovat kuitenkin vähissä, niin hallitseva Amazonin asema Yhdysvalloissa on. Hyvin todennäköistä on että useita tästä tulonsa saaneita nettisivustoja jopa suljetaan kokonaan.