Nettikasinot ja affiliaatit

nettikasino affiliaatteja google mainoksissa

Yksi julkaisijoiden kannalta tuottoisin affiliate- eli kumppanuusmarkkinoinnin niche on online rahapelit, eli nettikasinot ja vedonlyöntisivustot.

Julkaisija laatii ja ylläpitää pelaamista käsitteleviä sivustoja ja houkuttelee niille liikennettä. Pääasiassa tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin eli SEO:n keinoin, tosin myös AdWords-mainontaa ja sosiaalista mediaa käytetään hyödyksi.

Julkaisijoiden sivustot alalla ovat päällisin puolin hyvin samankaltaisia. Suomenkielisetnettikasinot.com on hyvä lajityypin edustaja: erilaisia kasinolistauksia, kasinoiden vertailua ja arvosteluita sekä online-rahapelejä käsitteleviä artikkeleita.

Nämä taulukot ja artikkelit sisältävät puolestaan referral-linkkejä itse kasinoihin, ja niiden kautta tulleista uusista pelaajista maksetaan julkaisijalle palkkio kumppanuussopimuksen mukaisesti.

Tyypillisiä palkkiorakenteita ovat:

Revenue share (lyh. rev share) eli osuus pelaajan kasinolle tuomista tuloista. Usein tämä on ns. lifetime eli jatkuva maksu pelaajan koko ”peliuralla” häviämistä rahoista. Osuus voi olla 25-45% tai jopa korkeampi, yleensä eniten asiakkaita hankkivat voivat neuvotella parhaat diilit.

Osuudesta tosin saatetaan sopimuksesta riippuen vähentää erilaisia kuluja. Lisäksi tässä mallissa affiliaatti kantaa riskin siitä että pelaaja onkin voitollinen, sillä osuus maksetaan pelaajan nettotappioista.

Cost-per-acquisition (CPA) eli palkkio jokaisesta uudesta tallettavasta pelaajasta. Kertamaksu joka on yksiselitteinen ja helppo affiliaatin kannalta, mutta toisaalta ei tuo jatkuvaa tulovirtaa.

Hybrid eli kahden edellisen sekoitus. Palkkiota maksetaan sekä uusista pelaajista että heidän tuomistaan tuloista tietyssä suhteessa.

Fixed fee eli kiinteä palkkio jota kasinoyhtiö maksaa julkaisijalle siitä että heidän pelisivustonsa saavat näkyvyyttä. Esimerkiksi pääsevät ”parhaat kasinot” listan kärkeen. Tätä pääsääntöisesti tarjotaan vain affiliaattisivustoille jotka houkuttelevat suuria kävijämääriä.

Parhaimmillaan tämä on hyvin tuottoisaa, sillä online-rahapelaamisen suosio on kovaa käytetyt rahasummat suuria. Tämä toisaalta tarkoittaa että ala on erittäin kilpailtu, pelkästään suomalaisille kohdistettuja affisivustoja on satoja.

Julkaisijoiden koko vaihtelee yksittäisistä bloggareista/pelistriimaajista kansainvälistyneisiin mediayhtiöihin. Jopa pörssiin on listaunut yhtiöitä joiden pääasiallinen tulovirta koostuu nettikasinoiden affiliaattipalkkioista.

Affiliate-markkinointi on joskus kyseenalaisessa maineessa, myös kasinoharrastajien piirissä. Hyvät affiliaatit voivat kuitenkin tuoda lisäarvoa myös pelaajille esittelemällä luotettavia pelipaikkoja ja vinkkaamalla ajankohtaisista tarjouksista.

Syy affiliate-markkinoinnin suosioon rahapelialalla on ennen kaikkea se että monet perinteiset markkinointikanavat ovat yhtiöiltä suljettuja. Etenkin tämä näkyy Suomen kaltaisilla tiukasti säädellyillä markkinoilla.

Rahapelejä koskeva lainsäädäntö elää kuitenkin murroskautta, paitsi monissa Euroopan maissa, myös esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Japanissa. Yhä useampi maa on siirtynyt tai siirtymässä lisenssijärjestelmään. Toisaalta tämä vapauttaa markkinointia (ks. esimerkiksi Ruotsin tilanne), toisaalta myös lisää alan regulaatiota.

Yhä useammin myös affiliaattien toiminta on viranomaisten tarkastelun alla. Esimerkiki Isossa-Britanniassa rahapeliyhtiöt ovat vastuussa myös kumppaneidensa toiminnan määräystemukaisuudesta.

Nettikasinot ja affiliaatit
Siirry sivun alkuun