Suosittelumarkkinointi eli referral marketing perustuu käyttäjien ja kuluttajien toisilleen jakamiin kokemuksiin tuotteista ja palveluista. Välineenä ovat etenkin sosiaalisen median eri alustat kuten Facebook, Instagram ja Youtube.
Näistä suosituksista tekee erityisen arvokkaita se että kuluttajat kokevat ne mainoksia luotettavimmiksi. Myös huomioarvo tuttavan lähettämällä viestillä on erilainen kuin vaikkapa mainosbannerilla.
Suosittelua tapahtuu usein luonnostaan, varsinkin jos tuote on hyvä ja tyytyväiset ihmiset innostuvat siitä kertomaan muillekin. Tätä prosessia voi kuitenkin vauhdittaa erilaisilla suosittelumarkkinoinnin keinoilla.
Suosittelumarkkinointi voi olla jopa täysin ilmaista, mutta hyödyn maksimoimiseksi sitä voidaan tehostaa myös esimerkiksi erilaisin palkinnoin ja näkyvyyttä ostamalla. Aitouden säilyttäminen on kuitenkin tärkeää.
Suosituksia voi kerätä itse, mutta on myös tähän erikoistuneita palveluita kuten Buzzador ja Hopottajat.